De eerste 'echt' week, meet my project - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Anne Kromkamp - WaarBenJij.nu De eerste 'echt' week, meet my project - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Anne Kromkamp - WaarBenJij.nu

De eerste 'echt' week, meet my project

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 Januari 2014 | Guatemala, Quetzaltenango

Hola mis amigos,

Week 2 zit erop, en daarmee ook de eerste week waarin we écht een beetje gezien hebben wat we de komende drie maanden gaan doen. Maandag was weer een kantoordag, zoals altijd, nu met een presentatie van Fernando, heel fijn hoe eerlijk hij vertelt over alles wat hij wil bereiken en waar hij voor staat. Fernando is de oprichter van Matigol, hij is de persoon die wilde gaan sporten met de kinderen om hun gedachten wat af te leiden als 't allemaal soms niet zo meezit. Uiteindelijk heeft hij dit kunnen doen door samenwerking met Josan (onze mentor, eigenaar van NGO) en na een jaar kwam Pyppo er ook bij, die heel erg Fernando's visie deelt en nu dus ook echt super goede vrienden zijn. Afgelopen maandag heeft hij helemaal verteld hoe alles is ontstaan en wat hij nog wil in de toekomst enzo, erg fijn om dat zo te horen.

Dinsdag was dag één bij Project Fundabien, voor de genen die het Roessingh kennen: het lijkt op het Roessingh, het is het zelfde idee alleen veel kleiner / achterstalliger.
Fundabien is een gebouw waarin verschillende therapieën gegeven kunnen worden aan kinderen met een handicap, de therapieën duren meestal maar een halfuur, wat eigenlijk een beetje kort is, maar het is al heel wat dat ze naar deze instelling kunnen gaan. Wij werken met z'n 4en dinsdags hier dus ook. Ik werk samen met Hanneke en 's ochtends beginnen we met de 'spraaktherapie', we moeten dan klanken, woorden en bewegingen oefenen met jonge kinderen. Deze dinsdag hebben we al een beetje kunnen observeren en we zijn ook echt van plan per kind het duidelijk bij te gaan houden, zodat we kunnen zien of er in de 3 maand ook echt vooruitgang wordt geboekt. Na de pauze gaan we naar het educatieve gedeelte en daar kunnen we een soort van speciaal onderwijs geven, ook met de kinderen die dus naar Fundabien gaan en ergens een achterstand hebben. Positief is ook dat er super erg naar elk kind individueel wordt gekeken, het nadeel is alleen dat de les maar een half uur duurt per groep.. Ik heb echt het gevoel dat we hier echt wat kunnen gaan betekenen, dus ik heb er zin in om hier aan de slag te gaan!

Woensdag t/m vrijdag
Project Matigol: dit is dus het project van Fernando/Pyppo, deze week was nog een beetje anders omdat net de 'zomer'vakantie is afgelopen en de school nu nog allemaal spelletjes hadden voor de kinderen. Wij waren nog niet echt nodig, maar het was wel heel leuk om al een impressie te krijgen van de school, de docenten en natuurlijk de kinderen!
Project Matigol is dus het project waar we woensdag t/m vrijdag werken, als sportdocenten, we zullen dan ongeveer een groep hebben van 25 kinderen die bijna allemaal wees zijn, of een moeilijke gezinssituatie hebben. Dit hebben we trouwens ook al wel gemerkt, veel kinderen zochten vanaf moment 1 al 'affectie', daarmee bedoel ik: ze pakten direct m'n hand vast, gingen me knuffelen, hielden me vast en lieten me ook niet meer los. Heel lief wel, maar wel écht heel naar als je de reden erachter weet, ze hebben vaak gewoon echt helemaal niemand anders, maar hopelijk kan ik kinderen helpen in deze 3 maanden, al is het met af en toe een knuffeltje :) ik hou wel van knuffels :)
--
Dat waren dus de projecten, hopelijk snappen jullie het zo een beetje, het is namelijk al laat en voor mij is het al best wel vanzelfsprekend dus een beetje lastig uit te leggen ofzo.

Verder hebben we deze week niet zo heel veel gedaan ('s avonds enzo).
Dinsdag hadden we eerste Spaanse les van mijn buurvrouw (de 'moeder' van Martina en Hanneke) wel handig, zo hou je toch altijd een beetje 't gevoel dat je moet blijven studeren en blijf je er beter mee bezig.
Ook zijn we ergens naar een cafeetje geweest om een spelletje te doen, samen met Gertjan/Hanneke/Fernando en Pyppo, super gezellig!

Woensdag hebben lekker gechilld na Matigol en hebben we 's avonds een spelletje gedaan en verder lekker vroeg gaan slapen!

Donderdag hadden we zin om naar de bioscoop te gaan, maar die was een beetje ver weg, dus dan werd het zo laat, dus gingen we in de buurt een filmpje kijken in Cine Blue Angel, gewoon een soort woonkamer waar een grote tv staat, daar kun je dan voor Q10/€1 een film kijken.. super leuk!

Vrijdag, surprise surprise, ik ging meedoen met een voetbaltraining met Amerikaanse meisjes. Hoewel het me helemaal niet duidelijk was wat en waar we naartoe gingen, was het uiteindelijk wel heel leuk, ondanks de meisjes veel beter waren dan ik :( + ik kon 'Amerikaans' praten, getting excited about the little things in life

Zaterdag eventjes met een paar kinderen van Matigol bij het sportcomplex geweest, daarna lekker even tussen de middag ergens wat gegeten en de rest van de dag een beetje gechilld.

En nu ga ik dus slapen, ben moe :(

Buenos Noches.

P.S. volgens mij gebruik ik enkelvoud en meervoud door elkaar maar jullie snappen het vast.

Bye xxxx

  • 19 Januari 2014 - 08:20

    Henny Kromkamp:

    He meis,
    Wat geweldig om zo een beetje met je mee te reizen. Ik herken je zó goed in de verhalen en zie stralen pp de foto's.
    Mooi om het verschil te kunnen maken voor die kinderen die het zó nodig hebben.
    Geniet dr van samen met Gertjan,hanneke en martina..
    Lufjoe!

  • 19 Januari 2014 - 14:21

    Marijke:

    Anne erg mooi dat je alles zo goed opschrijft. kunnen we alles hier ook een beetje meemaken.
    We hopen zo dat je net zo blijft genieten dan de afgelopen tijd.
    Nou tot het volgende verslag. Kus en liefs Marijke

  • 19 Januari 2014 - 17:04

    Theo:

    Lieve Anne !
    Heb net je drie verslagen vanuit Guatamala gelezen. Mooi geschreven en inspirerend om te lezen hoe je onder benijdenswaardige omstandigheden ( ik ben in ieder geval stinkend jaloers) bij kunt dragen aan het geluk van kinderen die het moeilijk hebben en voor wie een knuffel soms nog meer betekent dan voor jou en mij. 25 kinderen begrijp ik die je een half uur sport geeft. Lukt het om hun namen te leren ? Wat waardeer je daar het meest en wat het minst ? En welke cultuurverschillen vallen je op ?

    Liefs uit Groningen van Alma en mij. Het weekend waren Paulien en Albert hier. Die zijn vanmiddag weer naar Utrecht/Amsterdam vertrokken en straks komen Arianne en Leon. Tenslotte vertel ik nog even dat we eind februari met Paulien en Naomi naar Noord-Afrika gaan, naar Fez in Marokko. Laten we elkaar op de hoogte houden en inspireren met mooie verhalen over reizen en nieuwe mensen leren kennen en mooie ervaringen op te doen.

    Dikke knuffel, lieve blondine van Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hola mis amigos!

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 7301

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 30 Maart 2014

Guatemala!

Landen bezocht: